עורך דין דיני ביטוח

דיני ביטוח

בבואנו לרכוש פוליסת ביטוח, אנו למעשה מבצעים עסקה פיננסית, חוזה מול חברת הביטוח, לפיו חברת הביטוח לוקחת מאתנו את הסיכון בתמורה לתשלום חודשי קבוע.

תחום הביטוח כולל ענפי ביטוח רבים: ביטוחים שחובה לעשותם – ביטוחים ציבוריים/ממלכתיים כדוגמת ביטוח לאומי, בריאות ממלכתי וכדומה; ביטוחים שרשות לעשותם – כגון ביטוח משולב, ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה, ביטוח חובה לרכב וכדומה.

אנשים רבים רוכשים במיטב כספם ביטוחים שונים, הן כמס שחובה לעשותן וזאת מבלי שיש לאדם כל זכות בחירה והחלטה בכך והן בדרך של בחירה חופשית לבטח את עצמם ואת יקיריהם בביטוחי רשות למקרה של נזקי גוף או רכוש. רכישות אלו נועדו על מנת להבטיח התמודדות טובה יותר עם התרחשות במקרה של אסון או קטסטרופה בחייהם.

חשוב לדעת כי דיני הביטוח כפופים לחוק חוזה ביטוח וחוקים נוספים ומפוקחים על ידי המפקח על הביטוח.

משמעות רכישת פוליסת ביטוח ומימושה

פוליסת הביטוח פעמים רבות לא תוכל להשיב את המצב לקדמותו, בעיקר שמדובר בפגיעה קשה וקבועה – המותירה נכות צמיתה – באחד מאיברי הגוף המשפיעים על כושר התפקוד של הנפגע או  במקרים של אובדן רגשי, בגין צער ויגון.

יחד עם זאת, יש בכספי הביטוח אפשרות התמודדות קלה ופשוטה יותר עם “המצב החדש” אליו אותו אדם הגיע – לדוגמה תשלומים בעד אובדן כושר השתכרות של מבוטח שנפגע בצורה קשה מאפשרים למבוטח להחלים מפציעתו/מחלתו עם כמה שפחות דאגות כלכליות לעתידו ומשפחתו ומאפשרים מסלול חזרה נוח וקל יותר להשתקם ולחזור לשגרת החיים.

הקושי נעוץ בכך שחברות הביטוח הינן “עסק כלכלי” לכל דבר ועניין ובין שיקוליהם הן מנסות להגדיל ככל האפשר את הכנסותיהן (פרמיות הביטוח) ולהקטין את הוצאותיהן (כספי הביטוח למבוטח).

המציאות ופסקי הדין הרבים של בתי המשפט השונים מלמדים אותנו כי לא אחת דוחה חברת הביטוח תביעות ביטוח מכוח פוליסות כלאחר יד כשהן נתלות בתואנות ובאמתלות שונות, גם במקרים שעל חברת הביטוח היה לקבל את התביעה ולשלם למבוטחה את תגמולי הביטוח.

לעתים ממהרת חברת הביטוח להיתלות בכל ספק זוטא או סימן שאלה הנקרים על דרכה מבלי לבדוק אותם כהלכה במגמה להגיע אל התוצאה הרצויה מבחינתה: דחיית תשלום תגמולי הביטוח למבוטח.

מבוטחים רבים פונים באופן עצמאי בתביעה לכספי ביטוח כתוצאה מנזק גוף או רכוש מחברת הביטוח. המבוטח פונה לאתר האינטרנט או למחלקת התביעות של חברת הביטוח ופועל בהתאם להנחיותיה על אופן הגשת התביעה – לרוב אופן הגשת התביעה הינו פשוט ונוח אך להפתעתו בתשובה חברת הביטוח מעדכנת כי היא אינה מקבלת את התביעה ודוחה אותה מסיבה כזו או אחרת. חשוב לדעת כי מאחורי חברת הביטוח והחלטותיה עומדת סוללת עורכי דין שכל תפקידם הוא לשמור על אינטרס חברת הביטוח ולדחות כיסוי בכל טענה אפשרית ויצירתית כזו או אחרת. מול תשובת חברת הביטוח עומד המבוטח במקרה הטוב – כשהוא אינו מוצא את הפוליסה ו/או שכלל לא קיבל את המסמכים עליהם נשענת טענת הדחייה; ובמקרה הרע – אינו מכיר כלל את הפוליסה עליה חתם ושילם במשך שנים רבות לשווא. המבוטח לרוב זונח את העניין ונכנע לדחייה ובכך מפסיד כספים רבים המגיעים לו כדין.

בכל מקרה של ספק מומלץ לקבל ייעוץ משפטי ממומחה בתחום הביטוח לבחינה יסודית ומעמיקה של הסוגיה המשפטית, שכן הניסיון מלמד, למרבה הצער, כי לא תמיד מציגה חברת הביטוח בפני המבוטח או בפני בני משפחתו את התמונה המלאה ועל כן חשוב לזכור כי בדרך כלל תעדיף חברת הביטוח את האינטרס הכלכלי שלה על פני זה של המבוטח.

התיישנות

ככלל עילת התביעה מכוחה של פוליסת ביטוח מתיישנת בתוך 3 שנים ממועד קרות מקרה הביטוח ועל כן יש צורך במודעות לזכויות המשפטיות ופעולה מהירה בטרם תתיישן עילת התביעה. לאחר התיישנותה של עילת תביעה, לא ניתן יהיה עוד להגיש תביעה או ערר בנושא.

מעוניינים בייעוץ משפטי ללא עלות?

מלאו את הפרטים ונדאג לחזור אליכם בהקדם

    מעוניינים בייעוץ משפטי ללא עלות?
    close slider

      מלאו את הפרטים ונדאג לחזור אליכם בהקדם