מי שומר על ילדי ההסעות?

Uncategorized

מי שומר על ילדי ההסעות?

Uncategorized

כשילדכם נוסעים בהסעות למוסדות החינוך השונים מישהו אמור להגן על שלומם והשאלה היא מי? והאם הוא עושה זאת? עשרות מקרים של הטרדות מיניות שהתרחשו בהסעה – ע״י נהגי ההסעות או ילדים שנסעו בה, מציגים סטטיסטיקה מטרידה של סיוט על גלגלים וילדים המופקרים בשטח. דוגמא לכך הוא סיפורן של ב׳ ו- ד׳, שתי ילדות מהחינוך המיוחד שהוטרדו מינית בהסעה על בסיס קבוע וסובלות עד היום מנזק נפשי ופיזי בלתי הפיך. דקה לפני החזרה לספסל הלימודים ריכזנו עבורכם טיפים שיסיעו לכם להגן על ילדכם בהסעה הבאה.

אלפי תלמידים נוסעים מדי יום בהסעות למוסדות החינוך השונים מבלי שהוריהם יודעים ומבינים בכלל מהן הסכנות הטמונות בכך. מתאונות דרכים בהן מעורבים נהגי ההסעות ועד להטרדות מיניות ע״י הילדים שבהסעה, נהגי ההסעות שחלקם עברייני מין מורשעים או אף מלווים שאמורים לשמור על ביטחון הילדים. ילדה בת שבע שהופשטה ע״י בן כיתתה בהסעה לביה״ס כשההסעה הייתה ללא מלווה, נהג הסעות שנעצר בחשד לביצוע עבירות מין בצעירה בעלת צרכים מיוחדים בהסעה, נהג ביצע מעשים מיניים בתלמידה בהסעה ועוד עשרות סיפורים מטרידים שפורסמו באמצעי התקשורת השונים בשנים האחרונות. מקרים אלו היו יכולים להימנע ע״י שמירה בסיסית של נהלי ההסעות של משרד החינוך, בדיקת הרקע הפלילי של מפעילי ההסעה, מינוי משגיחי הסעה שיפקחו על המתרחש בהסעה ולא פחות חשוב מזה ערנותם של ההורים.

לאן נעלמו משגיחי ההסעות?

ב׳ וד׳, שתי ילדות בנות 10 מצפון הארץ לומדות בחינוך המיוחד שבמועצה האזורית ונוסעות מדי בוקר בהסעות לביה״ס ובחזרה ממנו לביתן. ע״פ סעיף 2 לחוק הסעה בטיחותית לילדים עם מוגבלות השתיים זכאיות להסעה מביתן למוסד החינוכי בו הן לומדות ובחסרה כשהן זכאיות למלווה בהסעה, מלווה/משגיח המועסק ע״י הרשות המקומית או מתנדב שאושר לכך ע״י ארגון ציבורי כמו למשל ׳המועצה לשלום הילד׳. במקרה של השתיים, ההסעה שייכת לחברה פרטית שנשכרה ע״י המועצה האזורית והוקצה לה משגיח אחד קבוע שתפקידו לפקח על התנהגותם של הילדים ולשמור על שלומם. למרות נוכחותו של המשגיח, שתי הבנות עברו מכסת של התעללות מינית ע״י ילד בן 14 הלומד גם הוא בחינוך המיוחד שנמשכה חודשים רבים כאשר הילד ביקש מהן לנשק אותו, לשבת עליו, נגע באבריהן המוצנעים ואף ביצע בהן מעשה סדום. יצוין כי ישנן ראיות כי ילדים נוספים הטרידו את השתיים במסגרת נסיעתן בהסעה. ההורים לא היו מודעים לסיוט שעובר על הבנות עד שאחת מהן חשפה את המקרה בפני הוריה שערבו את המשטרה וגורמי הרווחה שבדקו מדוע המשגיח שהיה בהסעה לא מנע את האירועים המזוויעים הנ״ל?

מה תפקידו של משגיח ההסעה?

המקרה של ב׳ ו-ד׳ הוא רק קצה הקרחון של בעיה חמורה שקיימת בתחום ההסעות בארץ והעדר הפיקוח על בחירתם ותפקודם של מלווי ההסעות. חוק ההסעות של משרד החינוך קובע שלמלווה ההסעות יש כמה תפקידים ברורים ומוגדרים:

  • נוכחות – הוא חייב להיות נוכח לכל אורך המסלול.
  • רשימה שמית – חייב להיות לו רשימה מסודרת עם שמות התלמידים שבהסעה, כתובתם, מספרי ההורים ושם המסגרת החינוכית בה הם לומדים.
  • סיוע – המלווה חייב להעניק סיוע לתלמידים הנזקקים לכך בעת העלייה והירידה מהרכב בנקודות האיסוף שהוגדרו מראש.
  • בטיחות – עליו להקפיד כי התלמידים ישבו חגורים במהלך הנסיעה ולא יוציאו ידיים ורגליים מהחלון.
  • בדיקה- עליו לוודא כי כלל התלמידים ירדו וכי אף תלמיד לא נותר ברכב בסיום ההסעות.
  • דיווח אירוע חריג – המלווה צריך לדווח למנהל המסגרת החינוכית על כל תופעה חריגה!

נכון לכתיבת שורות אלו, לא נמצא ולו חוק אחד שמדבר על טיב המלווה ועברו ותקופת שהותו בהסעה – היש לו עבר פלילי, האם הוא כשיר לתפקיד החשוב הזה, איך התנהלותו מול הילדים? והאם הוא יכול לעבוד כמלווה קבוע לפחות לתקופת שנת הלימודים, עניין קריטי במיוחד בחינוך המיוחד על מנת לבנות יחסי אמון בין הילדים למלווה, שיכירו אותו והוא יכיר את הילדים וצרכיהם.

מילדות נורמטיבית לטראומה ונכות

אילו רק משגיח ההסעה מצפון הארץ היה מבצע את תפקידו ומגן על ב׳ ו-ד׳ במהלך הנסיעה הכל היה נראה אחרת. בתקופה שלפני ההטרדה המינית ב׳ ו-ד׳ היו שתי ילדות נורמטיביות, חברותיות, תלמידות שמחות וטובות שאהבו ללמוד והיו מוקפות בחברים ובני משפחה אוהבים. חייהן השתנו לאל היכר בעקבות מסכת ההתעללות שחוו במהלך ההסעה לביה״ס בזמנים משתנים לאורך שנת הלימודים של 2018.  מצבן הנפשי הדרדר, הן התקשו להתרכז בלימודים, התקשו להיות בבית ולתקשר עם הסביבה, הסתגרו בתך עצמן וחלה האטה משמעותית ביכולת הקוגניטיבית וההתפתחותית שלהן והן מתקשות לתפקד. בעקבות ההידרדרות הזו, הוריהן שכרו עו״ד לענייני נזיקין שייצג אותם בתביעת קצבת ילד נכה מהביטוח הלאומי והמקרה נמצא כעת בהליך משפטי, בקרוב המשפחות אף יגישו תביעה נזיקית נגד המועצה המקומית, הרווחה וכל הגורמים שהיו אמורים להגן על ביטחון הבנות בעת הנסיעה בהסעה והתרשלו בכך.

הטרדה בהסעה – את מי תובעים ?

במקרה של הטרדה מינית במסגרת ההסעה מביה״ס ובחזרה ממנו ישנם מספר גורמים הנושאים באחריות; הרשות המקומית – היא זו שאחראית על ארגון הסעות עבור הילדים הגרים בשטחה למוסד החינוכי בו הם לומדים, במקרה של ילדים בחינוך המיוחד ובעלי צרכים מיוחדים המועצה אחראית גם על ארגון ליווי עבור ילדים אלו בהסעה – בזמן הנסיעה ובעליה והירידה ממנה. המלווה/משגיח עצמו מועסק ע״י הרשות המקומית או מתנדב שהוכשר לכך ואושר ע״י ארגון ציבורי כמו המועצה לשלום הילד, אקי״ם וכו׳. משגיח ההסעה – מלווה או משגיח ההסעה שתפקידו להגן על ילדי ההסעה לשמור על שלומם ולהקפיד על התנהגות תקינה כדי למנוע מקרים כמו ב׳ ו-ד׳ לאתר אותם מראש ולדווח על כך. הרווחה  – הרווחה היא הגוף שמטפל ועוקב אחרי ילדי החינוך המיוחד ומכיר כל מקרה לגופו, במקרה המדובר הרווחה הייתה צריכה להבחין ולראות שיש שינוי קיצוני בהתנהגות הבנות ובתפקודן בבית ובביה״ס להתערב ולפעול למען פתרון המצב וטיפול בבנות.

אילו פיצויים מגיעים לכם?

אחרי שהבנו את מי תובעים, לא פחות חשוב מכך זה להבין את מה תובעים;

  • גמלת ילד נכה מביטוח לאומי – גמלה זו משולמת ע״י המוסד לביטוח לאומי לילדים בגילאי 91 יום ועד גיל 18 ובהתאם לליקויים השונים ומידת התלות של הילדים בזולת. זכאות זו נקבעת לתקופות משתנות ובהתאם לבעיה ממנה סובל הילד, לאחר תום תקופת הזכאות ביטוח לאומי יבקש חומר רפואי נוסף ויקבע מועד לוועדה רפואית נוספת. סכום גמלה בשיעור של 50% נכות עומד כיום על 1268 ש״ח בחודש, 100% נכות עומד על סכום של 2608 ש״ח לחודש, 188% נכות יקבל 4773 ש״ח לחודש וזאת נכון לשנת 2021.
  • פוליסת תלמיד/ביטוח תאונות אישיות – בהתאם לסעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה כל תלמיד הזכאי לחינוך חינם חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך בו הוא לומד. ביטוח זה מקנה לתלמיד, בין היתר, זכאות לפיצויים במקרה של נכות זמנית או קבועה שנגרמו כתוצאה מתאונה או טראומה. ביטוח זה חל על התלמיד 24 שעות ביממה בכל השנה ובכל מקום שהוא נמצא בו.
  • תביעת נזיקין כנגד מפעיל ההסעה – מדובר בתביעה כוללנית שבבסיסה קיים רכיב הנזק – נפשי ו/או פיזי. על מנת להגיש תביעת נזיקין במטרה לקבל פיתוי בגין נזקי גוף שהתרחשו יש להוכיח את קיומו של הנזק. תהליך תביעה שכזה הוא הליך לא פשוט ומסורבל ולכן כדאי להיוועץ בעו״ד לענייני נזיקין כדי לקבל את הפיצוי המגיע לכם.

טיפים להורים – איך תגנו על ילדי ההסעות שלכם

  • סימנים שחובה לשים לב!

אצל ילדים שעברו הטרדה מינית עשויים להתעורר מספר סימנים המעידים על המתחולל בנפשם, סימנים שכולנו חייבים להכיר ולאבחן דקה לפני שיהיה מאוחר מדי וכדי למנוע את הדרדרות המצב. מבחינה גופנית  – מדובר על עייפות תמידית, תלונות על כאבים בישבן או באיבר המין, כאבי ראש, בטן ולעתים קשיים בהליכה ובישיבה. מבחינה רגשית – יש לצפות לשינוי קיצוני במצבו הרגשי של הילד, הוא נראה לפתע מתוח, מבולבל, מודאג, עצוב ולעתים אדיש ומכונס בתך עצמו. פסיביות כללית וחוסר תגובה להנאה או כאב, ביטוי של חוסר ערך עצמי והאשמה עצמית בדברים לא טובים שקרו. קוגניטיבית – התדרדרות פתאומית בלימודים וללא סיבה ברורה, קושי בדיבור קולח, בלבול, קושי בריכוז וחולמנות, ניתוקים וחוסר שקט ובאופן כללי מוטיבציה ירודה/ התנהגותית – קשיי התנהגות כמו: תוקפנות, אלימות, העדר גבולות, נטייה להרס, גרימת נזק עצמי, התפרצויות בכי בתדירות גבוה, התעללות בבעלי חיים, בעיות הרטבה, גילויי מחשבות אובדניות ואף ניסיונות התאבדותי.

מעבר לכל הסימנים הנ״ל הכי חשוב זה להיות קשובים לילדים ולכל שינוי המתחולל בהם!

  • הכירו את המשגיח/מלווה

הקפידו לפקח על כל נושא ההסעה! לעלות בעצמם להסעה ולהכיר את המלווה השומר על ילדכם על פרטיו האישיים ואופן התנהגותו. סעו בהסעה מספר פעמים כדי לקלוט את התחושה, האווירה ולראות מה עובר על ילדכם, איך המלווה מתנהל וכיצד ילדכם מגיבים אליו. מומלץ אף לבצע תחקיר קטן משלכם על במלווה ולוודא שאין לו עבר פלילי או קשר שלילי כזה או אחר לעולם הילדים – אל תסמכו על אף מוסד שיעשה עבורכם את התפקיד הזה כי כבר היו מקרים רבים בהם המוסדות לא היו מודעים למעשי הפדופיליה של המלווה.

אז לקראת שנת הלימודים הקרובה תקפידו להכיר את המלווה של ילדכם ולהיות קשובים לילדים ולכל שינוי שיש. במידה וחלילה ילדכם הוטרדו מינית בהסעה כדאי ורצוי לפנות לעו״ד לענייני נזיקין כדי שילווה אתכם בהליך הקשה והמסורבל הזה וימנע מכם סבל נוסף וידאג שתקבלו את כל הפיצויים המגיעים לכם, מפוליסת תלמידים, קצבת ילד נכה מהביטוח הלאומי ועד לתביעה נזיקית כנגד הרשות המקומית.

 

 

 

 

 

 

 

מעוניינים בייעוץ משפטי ללא עלות?

מלאו את הפרטים ונדאג לחזור אליכם בהקדם

    מעוניינים בייעוץ משפטי ללא עלות?
    close slider

      מלאו את הפרטים ונדאג לחזור אליכם בהקדם